Dieren,
23
februari
2018
|
18:17
Europe/Amsterdam

Hoe Engeland en Australië de fietsveiligheid vergroten…

In Nederland hebben we de luxe dat voet- en fietspaden veelal gescheiden liggen van de doorgaande weg. In het buitenland ziet het netwerk aan wegen er meestal heel anders uit. Er zijn steden waar verkeersstromen – vrachtwagens, auto’s, e-bikes, fietsen en voetgangers – gewoon door elkaar lopen. Met de toename van het aantal fietsen komen beleidsmakers op sommige plaatsen met ingenieuze oplossingen om gevaar tegen te gaan. Kijk maar eens hoe ze er in Australië en Engeland mee omgaan…

Drempels op het fietspad

In de Australische stad Perth is een proef gestart met verkeersdrempels op fiets- en voetpaden. Die moeten ervoor zorgen dat fietsers vaart minderen op plekken waar zij de weg delen met voetgangers. Die maken zich met de groei van het aantal fietsen zorgen over hun veiligheid. Een eerste proef liep nog niet helemaal gesmeerd. De drempels, in de vorm van een W, waren te kort achter elkaar aangelegd. Dat gaf problemen bij scootmobielen en fietsen met trailers en fietskarren. De obstakels worden opnieuw geplaatst. Perth wil na de proef op nog drie drukke plaatsen in het centrum drempels aanleggen.

Voldoende afstand

Ook Cambridge, de stad met verhoudingsgewijs de meeste fietsers in het Verenigd Koninkrijk, onderneemt actie. Deze week heeft de politie daar besloten om te controleren op de ruimte die automobilisten bij een inhaalmanoeuvre aan fietsers geven. Rij je te kort langs de fiets of e-bike op, dan krijg je in het slechtste geval een boete (100 pond) en drie strafpunten op je rijbewijs. De afstand moet minstens 1,5 meter zijn. De politie houdt ook de fietsers in het oog. Mensen die het rode licht negeren, roekeloos rijden of geen verlichting voeren in het donker krijgen eveneens een tik op de vingers.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.