Dieren,
26
oktober
2020
|
11:46
Europe/Amsterdam

Gazelle focust op integratie en robuustheid van fietsverlichting

Samenvatting

De klok is een uur teruggezet en de dagen worden korter. ’s Ochtends en ’s avonds fietsen Nederlanders weer vaker en langer in het donker. Kwalitatief goede fietsverlichting is onder die omstandigheden onmisbaar. Bij Gazelle heeft de ontwikkeling van veilige fietsverlichting de hoogste prioriteit. Integratie en robuustheid zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwste generatie verlichting.

Circa de helft van alle verkochte fietsen in Nederland is tegenwoordig elektrisch ondersteund. Gazelle maakt slim gebruik van de populariteit van e-bikes om de kwaliteit van verlichting nog verder te verbeteren. “In het verleden werkte de verlichting op een batterij of naafdynamo. Nu hebben we e-bikes met een grote energiebron, waardoor we gemakkelijker een breder en groter lichtbeeld kunnen bieden. De verlichting vraagt relatief weinig energie van de accu in de e-bike”, zegt Erik van Houweling, Manager Product Management van Gazelle.

Tot 150 lux

De nieuwste fietsverlichting van Gazelle scoort daardoor veel hoger in het aantal lux. Dat is de eenheid van lichtsterkte die aanduidt hoeveel licht er op een bepaald oppervlak valt. “Kijk naar onze speed pedelecs: die hebben verlichting van 100 tot 150 lux. Een jaar of zeven, acht geleden hadden de reguliere stadsfietsen verlichting van 4 tot 6 lux. De toegenomen lichtsterkte is een goede ontwikkeling voor de verkeersveiligheid: je wordt beter gezien en ziet zelf de weg en omgeving beter.”

Verlichting aan vier zijden

Gazelle verbetert de veiligheid op nog meer manieren. Steeds meer modellen zijn uitgerust met verlichting aan vier zijden: niet meer alleen voor en achter, maar ook aan beide zijkanten. De lichtstrips lopen op die modellen door op de bagagedrager. Gazelles eigen verlichting, Fendervision, is zo’n voorbeeld van 360-graden-licht. Daarnaast zorgt Gazelle ervoor dat haar verlichting niet abrupt stopt als fietsers bij bijvoorbeeld een verkeerslicht voet aan de grond zetten. De verlichting blijft nog een paar minuten doorbranden.

Verlichting onderdeel van de fiets

Integratie is een andere belangrijke trend. “De verlichting zit niet meer los op de fiets, maar er is er echt onderdeel van. Precies zoals in de automotive waarin onderdelen als de verlichting één geheel vormen met de carrosserie. We willen een fiets waarbij het lijkt alsof alles in elkaar vloeit. Niet zozeer om een mooi design te creëren, maar vooral vanwege de robuustheid en veiligheid. Geïntegreerde verlichting is niet kapot te krijgen. Onze CityGo en Esprit, die in trek zijn bij scholieren, hebben om die reden geïntegreerde verlichting”, stelt Erik van Houweling.

Fendervision

Fendervision is de in huis ontwikkelde verlichting van Gazelle. Deze heeft slanke lichtstrips die doorlopen aan de zijkanten van de fiets. De zichtbaarheid in het verkeer is zo beter. Fendervision, met 50 lux lichtsterkte, geeft Gazelle-fietsen tevens een eigen, kenmerkend gezicht. Van Houweling: “Vergelijk het met de autowereld: daar heb je merken die je direct herkent aan de verlichting. Dat willen we met Fendervision ook bewerkstelligen. Met name op de elektrische Orange- en Grenoble-modellen, de hardlopers in ons assortiment, hebben we Fendervision toegepast.”