Contactpersoon
photo:Ferdi Ertekin
Ferdi Ertekin
+31 (0)6 - 14 55 10 95
Deel deze blog
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws
Dieren,
18
oktober
2016
|
14:32
Europe/Amsterdam

Regen? Wij trappen door

In de zomer is het heerlijk. Je raapt de ochtendkrant in alle vroegte van de deurmat en bladert hem door onder het genot van een kop verse koffie. Intussen zie je hoe de eerste zonnestralen door het keukenraam naar binnen proberen te dringen. Een half uur later zit je op de fiets, op weg naar kantoor. Mooier kan het niet: lekker fietsen bij een aangename temperatuur, geen vuiltje aan de lucht. Maar hoe moet dat in de najaar als het gure weer zijn intrede doet?

Je hebt ze erbij, de bikkels die niet van suiker zijn en getooid in regenpak of poncho gewoon extra vaart maken als de hemelpoorten openstaan. Ze weten dat de keren dat het in het najaar in de ochtend- en avondspits plenst op de vingers van twee handen zijn te tellen. Gemiddeld valt er gedurende 7 procent van de tijd in Nederland neerslag. Dat kan regen, sneeuw, ijzel of hagel zijn. Omgerekend staat dat gelijk aan één uur en veertig minuten neerslag per dag.

Ook al zijn er het jaar rond maar weinig écht regenachtige spitsen, gemeenten doen er alles aan om de voorwaarden voor het gebruik van de fiets bij regen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Verspreid door het land zien en horen we steeds meer over regensensoren. Die werken simpel: neerslag onderbreekt de laserstraal van de sensor en geeft zo een signaal af aan het verkeerslicht. Vervolgens springt het licht voor de fietser niet één, maar twee keer per cyclus op groen. Fantastisch toch?

In steden als Alkmaar, Groningen, Enschede en Sittard hangen de sensoren, is erover gesproken of is ermee getest. Rotterdam heeft er nu een tweede regensensor bij gekregen. De innovatiedrang en het idee zijn prachtig, al moet de toepassing van het briljante systeem wel doordacht zijn. Fietsers prikkelen om ook bij regen voor de fiets of elektrische fiets te kiezen is geweldig, maar een afweging voor wat betreft hinder voor anderen is ook belangrijk. Openbaar vervoer moet toch ook door?

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.