Dieren,
29
september
2016
|
10:21
Europe/Amsterdam

Dé trend van dit moment: fietsleasing

Ga maar eens langs het fietspad zitten en turf tijdens de ochtendspits het aantal e-bikes. Dikke kans dat minstens een kwart van de voorbij tuffende fietsers elektrisch rijdt. De e-biketrend gaat als een raket, net als de fietsen zelf trouwens, en de verwachting is dat de rek nog lang niet uit de groei is. Toch hikken sommige mensen aan tegen de aanschafprijs van een elektrische fiets. Een nieuwe e-bike met alles erop en eraan is immers duurder dan een ‘gewone’ fiets die niet elektrisch wordt ondersteund.

Voor deze groep liggen aantrekkelijke constructies onder handbereik. Fietsleasing is daar één van. Complete pakketten, bestaande uit een e-bike van de hoogste kwaliteit, een goed dekkende verzekering, uitgebreide garantiemogelijkheden, snelle pechhulpservice en een eerste onderhoudsbeurt. Mensen die gebruikmaken van een dergelijk aanbod betalen maandelijks een vast bedrag en hoeven dus niet in één keer een som over te maken naar de bankrekening van de dealer. Het mooie is: aan het begin van de looptijd is de leasefietser vaak al eigenaar van de e-bike.

Dergelijke constructies zijn er voor zowel particuliere als zakelijk fietsers. Het zijn echter vooral bedrijven die meer en meer collectief, voor een groot deel van het personeelsbestand inzetten op fietsleasing. Zij schuiven de dure, weinig duurzame leaseauto opzij en kiezen in plaats daarvan voor de e-bike. Dat is beter voor het milieu, goed voor de vitaliteit en productiviteit van personeel en fijner voor de fietser omdat van fileleed geen sprake meer is. Een rit van twintig kilometer naar kantoor blijft twintig kilometer en duurt elke dag vrijwel even lang. Met zo veel voordelen is het niet gek dat veel werkgevers fietsleasing als speerpunt hebben.Het veelbesproken en veelgebruikte Nationale Fietsplan is al enkele jaren geleden afgeschaft. Maar achter de schermen hebben werkgevers nog altijd meer dan genoeg mogelijkheden om fietsgebruik te stimuleren en financieel nóg aantrekkelijker te maken. Via de vrije ruimte in de Werkkostenregeling (WKR) is veel mogelijk, werkgevers mogen een belastingvrije fietskilometervergoeding uitbetalen en ook mag de baas een renteloze lening verstrekken voor aanschaf van een fiets. Werknemers kunnen de kilometervergoeding gebruiken voor aflossing van de hagelnieuwe e-bike. In veel gevallen lukt dat al binnen drie jaar.(www.gazelle.nl/priveplan)

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.