Dieren,
29
oktober
2015
|
11:36
Europe/Amsterdam

Voor ‘super e-bike’ rijbewijs vereist

  • Vereisten voor speed pedelec bij velen niet bekend

Dieren, 29 Oktober - De e-bike zet zijn opmars in Nederland onverminderd voort en zorgt voor invulling van diverse mobiliteitsbehoeften. Niet alleen in de recreatieve sfeer, maar ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Steeds meer bedrijven en werknemers zien in de e-bike het ideale vervoermiddel voor de dagelijkse tocht naar kantoor, fabriek of werkplek. Aan het uiteinde van het portfolio van elektrische fietsen bevindt zich de speed e-bike, ook wel speed pedelec genoemd, die een snelheid tot wel 45 km/u kan behalen. Onbekend bij veel verkopers en gebruikers is dat voor deze snelle e-bike een rijbewijs en verzekering verplicht is.

Volgens Fietsberaad, het kenniscentrum voor fietsbeleid van de overheid, denken velen dat het rijbewijs alleen geldt voor bromfietsers en scooterrijders. Dat is echter een misvatting want voor de speed pedelec is een rijbewijs wel degelijk verplicht. Bij controle of aanhouding door de politie wordt een bekeuring uitgeschreven wanneer het rijbewijs niet kan worden getoond. Ook is doorrijden dan verboden. Wel hebben mensen met een normaal rijbewijs (een geldig autorijbewijs B of motorrijbewijs A) is ook automatisch een rijbevoegdheid.

Criteria voor rijden op high speed e-bike

De high speed e-bike mag de openbare weg op wanneer deze een snorfietskenteken of bromfietskenteken heeft. Dat kenteken, en ook de typegoedkeuring, wordt door het RDW afgegeven. Door de nieuwe Europese regelgeving moeten alle high speed e-bikes vanaf 1 januari 2017 een bromfietskenteken hebben.

Onder de huidige regelgeving kan een speed pedelec worden gekeurd als snorfiets. Bij de toelatingskeuring kijkt de RDW dan alleen naar de constructiesnelheid zonder meetrappen. Wanneer de constructiesnelheid maximaal 25 kilometer per uur is, dan is het een snorfiets waarvoor regels gelden. Zo mag de snorfietser niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur binnen en buiten de bebouwde kom.Daarnaast:

  • moet de bestuurder minimaal 16 jaar zijn
  • moet hij of zij een bromfietsrijbewijs (AM) hebben
  • moet de high speed e-bike een verzekering hebben tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA)
  • moet op het verplichte fietspad worden gereden
  • moet de high speed e-bike een snorfietskenteken (blauwe kentekenplaat) hebben

De speed pedelec kan ook worden gekeurd als bromfiets waarmee vooruit wordt gelopen op de nieuwe Europese regelgeving. Vanaf 1 januari 2017 wordt bij de toelatingskeuring gecheckt hoe snel een speed pedelec kan als iemand meetrapt. De zogeheten maximale voertuigsnelheid bepaalt dan wat voor voertuig de speed pedelec is. Heeft het een voertuigsnelheid van maximaal 45 kilometer per uur, dan is het een bromfiets waarvoor diverse regels van kracht zijn. Zo mag op het fietspad binnen de bebouwde kom niet sneller worden gereden dan 30 kilometer per uur en buiten de bebouwde kom niet sneller dan 40 kilometer per uur. (Op de rijbaan niet sneller dan 45 kilometer per uur). Aanvullende regels zijn:

  • een minimumleeftijd van 16 jaar
  • een bromfietsrijbewijs
  • een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA);
  • op het fietspad rijden (of op de rijbaan);
  • een bromfietskenteken (gele kentekenplaat)

Vanaf 1 januari 2017 zal er ook een helmplicht gelden voor de speed pedelec. Aangezien een brommerhelm te zwaar is en onvoldoende ventilatie biedt wordt er op dit moment onderzoek gedaan door de fietsbranche naar andere helm oplossingen. Naar verwachting zal er voor eind 2016 meer duidelijkheid komen op dit punt

Kenteken

Vanaf 2016 kan een snorfietskenteken voor de speed pedelec worden omgezet naar een bromfietskenteken. Zonder snorfietskenteken of bromfietskenteken mag deze de openbare weg niet op. Bij de RDW kunnen een typegoedkeuring en ook een kenteken worden aangevraagd.