Dieren,
15
oktober
2015
|
14:12
Europe/Amsterdam

Val op in het verkeer met verlichtingsadviezen van Gazelle

  • Ga bij problemen met fietsverlichting langs bij een Gazelle-dealer

De dagen worden korter, de avonden vallen vroeger in en de ochtenden komen langzamer op gang. De kans in dit jaargetijd is groot dat mensen in het donker over straat fietsen. Koninklijke Gazelle vindt het belangrijk dat fietsers goed verlicht de weg op gaan. Jammer genoeg is dat nog lang niet altijd het geval. Gazelle komt daarom met een aantal verlichtingsweetjes en -adviezen en roept mensen op zichtbaar over straat te gaan. Dat is fijn voor de fietsers zelf, maar ook voor medeweggebruikers.

Let op de kracht van de lichtbundel
Fietsverlichting heeft twee functies: die beschijnt het wegoppervlak voor de fietser en zorgt ervoor dat fietsers voor anderen zichtbaar zijn. Als de fiets wordt gebruikt in een omgeving met weinig straatverlichting, kies dan voor lampen die veel licht geven. Wie meestal in de stad fietst, hoeft hier minder op te letten. Het aantal lux (de eenheid als het gaat om verlichtingssterkte) bepaalt de kracht van de lichtbundel. Koplampen van 10 tot 15 lux in de stad zijn prima. Kies bij minder goed verlichte routes voor een lamp van minstens 25 tot 30 lux. Gazelle-fietsen hebben altijd hoogwaardige verlichting, passend bij het gebruiksdoel van de tweewieler.

Kijk naar de bron
Lampen hebben verschillende soorten bronnen. Iedere fietser bepaalt zelf wat bij hem of haar past. De naafdynamo zit in het voorwiel van de fiets en is milieuvriendelijker, want hij heeft geen batterij nodig. Wel is de kwaliteit van de lichtbundel afhankelijk van de snelheid. De naafdynamo is de opvolger van de traditionele dynamo en werkt bijna hetzelfde, alleen is hij in het voorwiel gemonteerd. Voor sommige lampen die gevoed worden via een naafdynamo geldt dat deze blijven branden als je stilstaat bij bijvoorbeeld een stoplicht. Batterijverlichting is ook mogelijk. De lamp blijft branden bij stilstand, alleen kan de batterij (niet zo milieubewust) onverwacht leegraken. Daarnaast zijn er USB-oplaadbare lampen en wordt de verlichting bij e-bikes in de meeste gevallen gevoed door de accu.

Ga voor geïntegreerde verlichting
Niet alleen de kwaliteit van de lampen en lichtbundel is belangrijk, maar ook de manier waarop deze zijn gemonteerd. De vaste verlichting moet op degelijke wijze op de fiets zijn bevestigd. Wie in fietsenstallingen rondloopt, ziet echter dat heel wat lichten het hebben begeven. Ga bij schade langs bij één van de ruim 1.100 deskundige Gazelle-dealers in het land. Een tip: kies voor geïntegreerde lampen. Met een dergelijke bevestiging zijn ze robuuster en is de kans op schade is kleiner. Onder meer fietsen uit de Orange lijn van Gazelle hebben geïntegreerde verlichting.

Losse lampjes
Hoe zit het nu met de regelgeving rond losse lampjes: mogen deze wel of niet gedragen worden? Het zit zo: aan de voorzijde mogen losse lampen met wit of geel licht bevestigd worden, aan de achterzijde moeten deze rood licht uitstralen. De losse lampen mogen alleen op het bovenlichaam zitten, dus niet op het hoofd, de armen of de benen. Bevestig de lampjes aan de kleding of op een tas en zorg ervoor dat de verichting goed zichtbaar is. Er mag niets voor of over hangen en de lampen moeten recht vooruit en achteruit schijnen

Remlicht op de fiets
De technische mogelijkheden reiken almaar verder, ook op het gebied van verlichting. De nieuwste CityZen Speed van Gazelle, de sportieve speedbike die ondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur, maakt gebruik van verlichting van Busch & Müller. Daarin zit een remlicht verwerkt. Dat betekent dat het achterlicht een duidelijk signaal afgeeft als de fietser afremt, net zoals bij een auto het geval is. Dat vergroot de veiligheid in het verkeer.