Dieren,
03
september
2020
|
17:19
Europe/Amsterdam

Slimme snelheidsregulatie op Gazelle e-bikes vergroot fietsveiligheid

  • Nieuwe e-biketechnologie verlaagt rijsnelheid op drukke locaties
  • Innovatie genomineerd voor Tour de Force Innovatieprijs
Samenvatting

Fietsveiligheid is een speerpunt van Gazelle. Om die reden heeft de fietsfabrikant tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van een nieuwe technologie die de motorondersteuning op haar connected e-bikes automatisch kan reguleren voor afgesproken locaties en bij drukte. Deze technologie is gebaseerd op de Gazelle connected fietsen, het antwoord op toenemende aantal diefstallen van e-bikes. De jury van Tour de Force heeft deze innovatie genomineerd voor hun jaarlijkse Innovatieprijs.

Er ontstaat steeds meer drukte op het fietspad. Daarbij nemen de snelheidsverschillen toe, onder meer door de komst van e-bikes en speed pedelecs die binnen de bebouwde kom soms toch nog op het fietspad rijden. De e-bike is in een groot aantal gevallen betrokken bij ongevallen op het fietspad. Gazelle is er van overtuigd dat het terugschroeven van de motorondersteuning voor e-bikes op onoverzichtelijke punten de veiligheid ten goede komt.

Snelheidsbegrenzing op basis van locatie en verkeersdynamiek

Gazelle heeft om die reden ingezet op de ontwikkeling van snelheidsregulatie op haar connected e-bikes. De ondersteuning wordt zodanig aangepast dat de fietser op haast natuurlijke wijze van snelheid verandert. Dat gebeurt op twee manieren. In vastgestelde lagesnelheidszones, gemarkeerd met geofence, gaat de snelheid automatisch omlaag. Dit is de zogeheten locatiegedreven regulatie. Daarnaast is er een dynamische snelheidsbegrenzing: als de technologie registreert dat het druk is, verlaagt de maximum snelheid. Bij weinig verkeer geeft de technologie fietsers juist alle vrijheid.

Klaar voor de toekomst

Beide manieren van snelheidsregulatie zijn inmiddels succesvol getest. Ze kunnen worden toegepast op de connected fietsen van Gazelle. De snelheidsregulatie op e-bikes en speed pedelecs kan worden gezien als hét antwoord voor vergroten van de veiligheid door toegenomen drukte op fietspaden en de gevaarlijke situaties die daardoor ontstaan. Voor succesvolle implementatie is echter communicerende infrastructuur en regelgeving nodig van wegbeheerders, gemeenten en overheid.

Nominatie voor Tour de Force Innovatieprijs

De ontwikkeling van de snelheidsregulatie is de jury van de Tour de Force Innovatieprijs niet ontgaan. Tour de Force is een samenwerkingsverband tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland. Zij heeft de nieuwste innovatie van Gazelle genomineerd. De Innovatieprijs is een verkiezing voor fietsinitiatieven, ideeën en producten om het fietsgebruik te stimuleren of gemakkelijker en veiliger te maken.