Dieren,
17
mei
2017
|
09:00
Europe/Amsterdam

Scholieren testen fiets die smartphone onderweg blokkeert

Samenvatting
  • Tot de zomervakantie testen Het Rhedens, Veilig Verkeer Nederland en Gazelle de fiets met SafeDrivePod
  • SafeDrivePod schakelt mobieltje onderweg uit

Dieren, 17 mei – Samen met zo’n veertig leerlingen van Het Rhedens Dieren test Gazelle haar fiets met SafeDrivePod. Dit is de eerste fiets ter wereld die de smartphone onderweg blokkeert en bellen en WhatsAppen zo onmogelijk maakt. De fietsfabrikant hoopt het verkeer op deze manier veiliger te maken.

De pod zit ingebouwd in de fiets. Bij een gang tussen de 8 en 10 kilometer per uur schakelt de smartphone uit en kunnen fietsers niet meer afgeleid raken. Als zij stilstaan gaat de telefoon weer aan. De middelbare scholieren testen het systeem tot aan de zomervakantie. Voor- en achteraf vullen zij en hun ouders een enquête in. Daarnaast hebben zij wekelijks contact met de onderzoekers. Ze reageren op vragen die ze rond etenstijd via WhatsApp toegestuurd krijgen.

“Met de SafeDrivePod hebben we een flightmodus voor de fiets ontwikkeld. Fietsers raken niet meer afgeleid door de foto op Snapchat of het berichtje op WhatsApp. Met dit onderzoek gaan we na in hoeverre het systeem geschikt is voor de markt”, zegt woordvoerder Ferdi Ertekin van Koninklijke Gazelle. “Veilig verkeer vinden wij een belangrijk thema. Daar besteden we zelf ook regelmatig aandacht aan. De fiets met SafeDrivePod heeft op het eerste gezicht veel potentie. Daarom werken we graag mee”, zegt locatiedirecteur Ivo Gijsberts van Het Rhedens.

Cultuuromslag
Ook Veilig Verkeer Nederland (VVN) is betrokken bij het onderzoek. Zij wil dat fietsers bewust worden van de mogelijke risico’s van smartphonegebruik in het verkeer. “In bijna één op de tien fietsongelukken is een smartphone betrokken. Onder jongeren van 12 tot 34 jaar is dit cijfer twee keer hoger. VVN gaat voor een cultuuromslag: we moeten gaan beseffen dat bellen, Instagrammen en Snapchatten in het verkeer helemaal niet normaal is en zelfs gevaarlijk kan zijn. Dit onderzoek draagt daar in ieder geval aan bij”, zegt directeur Felix Cohen van VVN.