Dieren,
25
april
2019
|
09:00
Europe/Amsterdam

Robuuster, netter, meer gemak: dit zijn dé e-biketrends van 2019

Zet de eerste generatie e-bikes eens naast de fietsen die vandaag de dag uit de showroom rollen en er is maar één conclusie mogelijk: de ontwikkelingen gaan razendsnel. Wat de e-biketrends van dit jaar zijn? Gazelle zet ze op een rij.

Robuustere fietsen

Forensen, scholieren, huismoeders, pensionado’s – iedereen heeft de e-bike ontdekt. Afgelopen jaar waren liefst vier op de tien nieuw verkochte fietsen elektrisch aangedreven. Wat opvalt – letterlijk! – is dat ze robuuster worden met onder meer oversized buizen. Het is allemaal net wat steviger en stijver. Dat wordt ook verlangd, omdat er andere (lees: grotere) krachten vrijkomen. Met de opkomst van snellere speed pedelecs met een hoger koppel wordt gemiddeld een hogere snelheid gehaald. Dan wil je als fietser natuurlijk een stabiel frame. Robuustheid blijkt ook uit de toepassing van bredere banden. 47 en soms zelfs 50 millimeter zijn al heel normale bandenmaten. Geleidelijk zal het opschuiven naar nog grotere banden die het comfortniveau opkrikken.

Accu verhuist naar de onderbuis

Er is nog een andere ontwikkeling die het robuuster worden van de frames versterkt: de accu verhuist van de bagagedrager naar de onderste framebuis. De accu wordt er echter niet op gemonteerd maar keurig in weggewerkt en dus is de buis soms wat grover. We spreken hier van een intube batterij, geïntegreerd in het frame. Er zitten diverse voordelen aan: natuurlijk oogt het opgeruimd. Belangrijker nog is dat het zwaartepunt tussen de wielen komt te liggen, waardoor de wendbaarheid verbetert. Het zwaartepunt ligt tevens iets lager, wat meer stabiliteit brengt. De vraag naar middenmotoren zal daarmee verder doorzetten.

Waar blijven de kabels?

Strak, strakker, strakst. Elektrische fietsen zien er steeds gelikter uit. Dat komt mede doordat we steeds meer onderdelen integreren in het frame. Neem bijvoorbeeld de kabels: ze verdwijnen eerder in het frame, zodat ze niet in het zicht en vooral niet in de weg zitten. Als fietser kun je met een kabel nergens achter blijven haken, wat natuurlijk voordelig is voor de levensduur. De kabels zijn trouwens niet de enige onderdelen die worden integreert. Ook de verlichting wordt steeds vaker ingebouwd, bijvoorbeeld in het frame en in de spatborden.

Altijd de juiste versnelling

Heb je bij een trekkingfiets zonder elektrische ondersteuning een fijnmazig systeem met legio versnellingen nodig, bij de e-bike is dat niet het geval. Waarom niet? Als je een lagere trapfrequentie hebt, geniet je nog steeds ondersteuning, omdat het systeem reageert op de kracht die je levert. De schakelbehoefte is daardoor minder groot. Omdat je als fietser steeds meer gemak wenst, nemen alternatieve versnellingssystemen het schakelwerk uit handen. Die zorgen dat je altijd in de juiste versnelling rijdt. Er zijn zelfs fietsen die traploos en automatisch schakelen.

Fietsers doen langer met e-bike

Een e-bike is wat duurder in aanschaf dan een fiets die geen ondersteuning biedt. Logisch, want er zit nou eenmaal geavanceerde technologie op en aan. Veel mensen geven de voorkeur aan een e-bike met de nieuwste technieken en mogelijkheden. Zij letten daarom extra goed op bij wat ze kopen, want in hun achterhoofd speelt de tweedehandswaarde mee. Qua kleurkeuze is er zodoende een duidelijke voorkeur: minder frivoliteit en meer stilistisch, bijvoorbeeld door mat en glans in de styling te combineren. Een trendkleur is tijdelijk en met een incourante kleur scoort de e-bike waarschijnlijk minder goed op de tweedehandsmarkt.

Styling accentueert de vormgeving van de fiets

Zag je voorheen dat een fiets veelal ronde buizen had met ter verfraaiing een mooie kleur en styling; tegenwoordig is het iets anders. Er wordt vooral werk gemaakt van aansprekende belijning en vormen. De styling is eerder iets ingetogener. Die ondersteunt de vormgeving. Door vooruitgang in productietechnieken kan er bij het ontwerp veel meer gespeeld worden met harde lijnen en ronde vormen. De fraaie vormgeving in combinatie met de kleurstyling maakt van de fiets een waar paradepaardje. Met name bij de Orange, Grenoble en Ultimate van Gazelle zie je het samenspel tussen vormgeving en styling goed terugkomen.