Dieren,
14
maart
2016
|
11:07
Europe/Amsterdam

Proefprojecten om fietssnelwegen beter te benutten

Het gebruik van de fietssnelwegen in Gelderland is niet optimaal, aldus de provincie. Dat geldt ook voor de verbinding met andere vervoersmogelijkheden. Daarom steekt de provincie de komende drie jaar een half miljoen euro in drie proefprojecten om de fietssnelwegen beter te benutten.

In de proefprojecten worden innovatieve oplossingen en campagnes uitgetest om het gebruik van de fietssnelwegen te vergroten. De proefprojecten worden gefinancierd uit het Europese programma CHIPS (Cycle Highways Innovation for smarter People Transport and Spatial Planning – innovatie in fietssnelwegen voor slimmer personenvervoer en ruimtelijke ordening) dat recent is goedgekeurd. Het totale subsidiebudget voor de provincie Gelderland bedraagt ruim een half miljoen euro.

Het is de bedoeling dat de binnen- en buitenlandse partners binnen CHIPS de komende jaren van elkaar leren over innovatieve oplossingen en de implementatie daarvan op fietssnelwegen. Hoe kunnen nieuwe pendelaars nog meer worden verleid om de fietssnelweg te gebruiken? Wat moet er gebeuren om fietsers elke dag nog vlotter naar bijvoorbeeld Nijmegen of bedrijventerrein de Nieuwgraaf in Duiven te laten rijden? Hoe kunnen stations en parkeerplaatsen beter worden aangesloten op de snelle fietsverbindingen? En wat levert ‘cycle oriented development’ op – ruimtelijke planning die gebruik maakt van de fietssnelweg als een belangrijke verkeersader?

De partners die in de provincie Gelderland actief deelnemen aan het project zijn de gemeente Nijmegen en de Radboud Universiteit. Daarnaast ondersteunen Connexxion, de hogeschool Van Hall Larenstein, Stichting Groene Allianties (vereniging van bedrijven op bedrijventerrein de Nieuwgraaf in Duiven) en de NS het project. Overige Nederlandse partners zijn Hogeschool NHTV, de provincie Noord-Holland, provincie Limburg en CROW-Fietsberaad.

Internationale projectpartners zijn de Belgische Vlaams-Brabant en Flanders Bike Valley, de Duitse regio’s Ruhr, Frankfurt en Rhein-Neckar, de Britse fietspromotor Sustrans en de Europese Fietsersfederatie (ECF).

CHIPS wordt voor een deel gefinancierd door het Europese subsidieprogramma Interreg Noordwest-Europa.

 

[bron: verkeersnet]