Dieren,
12
april
2018
|
10:47
Europe/Amsterdam

‘Olympische plak’ voor Gazelle

  • Gazelle had tijdens de Winterspelen een van de best gewaardeerde publiekscampagnes
  • Speciaal voor TeamNL en haar fans ontwierp Gazelle een oranje stadsfiets

Niet alleen de Nederlandse atleten waren succesvol tijdens de Winterspelen van PyeongChang. Ook Gazelle heeft een olympische plak aan het toernooi overgehouden. Het fietsenmerk had een van de best gewaardeerde Nederlandse publiekscampagnes, zo blijkt nu uit de Olympische Barometer van Motivaction. Als ‘partner van de vrije tijd van TeamNL’ scoorde Gazelle een bronzen medaille. De campagne paste volgens het onderzoek goed bij het merk en werd als sympathiek beschouwd.

Tijdens de Olympische Spelen presenteerde Gazelle zich als vrijetijdspartner. Het merk ontwierp een speciale stadsfiets in het iconische oranje, de CityGo TeamNL. Hierop verplaatste TeamNL zich in Zuid-Korea. Ook voor de fans was de stadsfiets verkrijgbaar. Gazelle kleedde de campagne aan met een 360 gradenvideo waarin Dorian van Rijsselberghe PyeongChang al fietsend verkende, nog voordat de sporters naar Azië vertrokken. In de video zat een winactie. Via een radiocommercial, een grote online campagne, diverse inhaakadvertenties in de krant kwam de campagne onder de aandacht van het publiek.

TeamNL beweegt mensen

Het onderzoek toonde meer aan dan alleen de waardering voor de olympische vrijetijdscampagne van Gazelle. Ongeveer de helft van de Nederlanders was tamelijk tot zeer geïnteresseerd in de Winterspelen, zo’n 60 procent volgde de berichtgeving rond het evenement tamelijk tot zeer goed en twee derde voelde zich enigszins tot zeer betrokken bij de Nederlandse ploeg. Dat zijn uitkomsten die bijna vergelijkbaar zijn met de beleving van het Nederlands voetbalelftal in hoogtijdagen. Een ander mooi resultaat is dat de Spelen inspireren: één op de acht is meer gaan bewegen.