Dieren,
10
februari
2016
|
08:12
Europe/Amsterdam

Leasen van e-bikes steeds meer in trek

Samenvatting

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Vooral als fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen sterk stijgen; in eerste instantie vooral op de zakelijke markt, maar later ook via private lease.

Het aanbieden van een geleaste e-bike door werkgevers is een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de in 2015 afgeschafte fietsregeling.

Leasebedrijven en fietsproducenten verwachten een grote groei in het leasen van elektrische fietsen. Vooral als fiscale hobbels worden weggenomen, zal het aantal elektrische leasefietsen sterk stijgen; in eerste instantie vooral op de zakelijke markt, maar later ook via private lease.

Het aanbieden van een geleaste e-bike door werkgevers is een fiscaal aantrekkelijk alternatief voor de in 2015 afgeschafte fietsregeling.
 

Pizzaketen

Gazelle, met 50.000 van de in totaal 200.000 verkochte e-bikes per jaar marktleider, heeft grote plannen. "We zien dat veel bedrijven interesse hebben", zegt commercieel directeur Ferdi Ertekin. Later dit jaar nog gaat ook Gazelle het leasen van elektrische fietsen aanbieden.

Bedrijven gebruiken de geleaste e-bikes op verschillende manieren. Zo worden ze ingezet in plaats van lease-auto's. Zorgbedrijven zetten de leasefietsen in voor het vervoer naar patiënten. Een grote pizzaketen gebruikt e-bikes in plaats van scooters voor de thuisbezorging.

 

Schoonmaak

Ook schoonmaakbedrijf Post Cleaning uit Drachten gebruikt de e-bike. Bracht dat bedrijf voorheen schoonmaakmiddelen rond in een lease-auto, sinds een paar maanden gebeurt dat met een elektrische bakfiets.

"De bulk gaat nog wel met een grote bestelbus. Maar extra leveringen tussendoor gaan nu met de elektrische bakfiets. We doen het nog als proef, maar zien onder aan de streep dat het flink wat scheelt", zegt Kevin Post van Post Cleaning.

Ook stellen bedrijven geleaste e-bikes beschikbaar voor woon-werkverkeer. Baljeu: "Vooral nu er hele snelle elektrische fietsen op de markt zijn gekomen, zien we daar groei. Ook mensen die twintig kilometer van hun werk wonen, kunnen nu makkelijk op een e-bike naar hun werk."

De leasebedrijven en fietsproducenten zien pas echt een grote groei als er simpele fiscale regels zouden komen. "Vanwege het administratieve gedoe slaat het nog niet aan in de mate die wij beoogd hebben", zegt directeur Marchel Koops van Athlon, een grote aanbieder op het gebied van lease-auto's die sinds eind 2013 ook lease e-bikes aanbiedt. De Belastingdienst laat weten hier een verzoek over te hebben ontvangen. Omdat er overleg plaatsvindt, is het volgens de Belastingdienst te vroeg om daar iets over te zeggen.

Voor het leasen van auto's hanteert de fiscus simpele percentages van de waarde van de auto als bijtelling wanneer de auto meer dan 500 kilometer privé rijdt. Bij e-bikes is de bijtelling bij privégebruik een stuk gecompliceerder. Er moet een kilometerprijs berekend worden en de bestuurder moet zelf het privé gereden aantal kilometers bijhouden. "Dit is de grootste hobbel die genomen moet worden", zegt Baljeu.

(Bron: NOS)