Dieren,
29
juni
2018
|
14:55
Europe/Amsterdam

Geen marketing met betekenis, maar producten met betekenis

Mooie purpose-verhalen die een tikje ongeloofwaardig zijn. Tsja, je komt ze tegen, lees het bericht van Marketingfacts (18 juni) maar eens. Blijven ze lang overeind? Waarschijnlijk niet, want de klant prikt er eenvoudig doorheen. Zeker in tijden waarin het woord transparantie met kapitalen wordt geschreven moeten merken ervoor waken dat de kritische consument ze niet omver blaast. Een slecht product met mooie betekenis-marketing is geen lang leven beschoren. Echt niet, hoe sterk het verkooppraatje ook lijkt.

Wat het beste werkt? Geen marketing, maar producten met betekenis. Oftewel: goede producten die helemaal geen marketing nodig hebben en zichzelf wel verkopen. Gazelle heeft ze, al ruim 125 jaar: fietsen. In alle soorten en maten, voor iedereen die ernaar op zoek is. E-bikes voor mensen die wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Toerfietsen voor mensen die in de weekenden en ook in vakantietijd eropuit willen. Transporters voor de schoolgaande jeugd. Speed pedelecs voor gebruik in het woon-werkverkeer.

Al die fietsen zijn niet meer weg te denken. En: het worden er steeds meer – alleen al in Nederland rijden er momenteel bijna 23 miljoen rond. Vroeg of laat krijgt eenieder ermee te maken, ook buiten ons landsgrenzen. Waarom? Omdat onze aardbol als een vulkaan is die op uitbarsten staat. Het groeiende autoverkeer zorgt almaar voor meer problemen: een verminderde luchtkwaliteit, opstoppingen in het verkeer. En kijk eens naar de gezondheid van de wereldbevolking. We móeten in beweging komen.

Fietsers zijn vitaler, gelukkiger en in veel gevallen nog sneller ook. Daarom zeggen wij: doe duurzaam en neem de fiets. Nederland staat wereldwijd al op de kaart als fietsmekka nummer één en dat imago kunnen we versterken als we een voortrekkersrol op ons nemen in het uitbouwen en uitdragen van onze fietscultuur. Bedrijven die betekenis-marketing willen voeren, nodigen we graag uit om achter op onze fiets te springen. Samen, als Nederlands blok, kunnen we echt maatschappelijke betekenis hebben.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.