Dieren,
20
maart
2017
|
08:42
Europe/Amsterdam

Gazelle wil meer Amerikanen op e-bikes

  • Gazelle opent vestiging in Californië
  • Fabrikant gaat voor cultuuromslag: minder autoverkeer, meer fietsritten

Dieren, 20 maart – Gazelle maakt een speerpunt van de Amerikaanse fietsmarkt. De fietsfabrikant uit Dieren brengt haar e-bikes naar de Verenigde Staten en wil daarmee gedragsverandering op gang brengen. Nu nog wordt fietsen er veelal beschouwd als een sportieve bezigheid, terwijl de fiets zich juist leent voor veel dagelijkse verplaatsingen. Doel is om Amerikanen vaker voor de fiets te laten kiezen.

Gazelle heeft zestig dealers in de Verenigde Staten. Dat aantal en de afzetvolumes moeten toenemen nu de Amerikaanse markt meer nadruk krijgt. “Gazelle is er nog maar een klein merk. We beginnen daarom bescheiden met de opening van een vestiging in Santa Cruz in Californië, daar waar het duurzaamheidsbesef aanwezig is en de Dutch cycling culture al voet aan de grond heeft gekregen. De infrastructuur is hier beter voorbereid op fietsers. Van daaruit willen we vervolgstappen zetten”, zegt woordvoerder Ferdi Ertekin van Koninklijke Gazelle.

Cultuuromslag
“De focus ligt op marketing en experience. We gaan met demotrucks naar farmers’ markets en events die zich richten op gezond leven. Dat doen we met de Tour Populair, de omafiets die als heritage wordt gezien, en e-bikes. Het is de elektrische fiets die Amerikanen in beweging kan brengen. Nu is het er nog gewoon om de auto te nemen voor een verplaatsing, terwijl die ook prima per fiets zou kunnen. Met de toenemende druk op het verkeersnet wordt het noodzakelijk om naar alternatieven te kijken. Met demo’s wijzen we op het voordeel van de e-bike.”

Gazelle gaat voor een cultuuromslag. Fietsen heeft nu nog vooral een sportief imago in de Verenigde Staten. Het wordt gezien als een sport waarvoor mensen zich in strakke racekleding hullen. Met fietsen waarop mensen een rechtere en comfortabele zithouding aannemen, wil Gazelle dit beeld kantelen. “We gaan de fiets op een nieuwe manier positioneren. Geniet van de natuur en omgeving, enjoy the ride. Dat wordt ons verhaal. Met de e-bike, die sowieso een minder sportief karakter heeft, zijn we daartoe in staat”, aldus woordvoerder Ertekin.