Dieren,
05
november
2015
|
12:15
Europe/Amsterdam

Gazelle wil dat Nederland weer hét leidende fietsland wordt

  • Fietsgebruik in Nederland trekt zware wissel op infrastructuur
  • Gazelle volgt met belangstelling de komst van fietssnelwegen in Berlijn

Dieren, 5 november 2015 – Nederland loopt warm voor de fiets. Er rijden maar liefst 22 miljoen tweewielers rond, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Dat trekt een zware wissel op de infrastructuur, met name in grotere steden, waar zich met regelmaat verkeersfiles voordoen. Daarnaast zijn stallingen op stations en in binnensteden maar al te vaak overvol. Koninklijke Gazelle signaleert knelpunten en hoopt op slimme oplossingen die mobiliteitsproblemen verhelpen.

Volgens de Europese Fietsersbond heeft Denemarken Nederland intussen ingehaald als ideaal fietsland. Gazelle zou graag zien dat Nederland de leidende positie terug in handen krijgt en hoopt op innovaties die het fietsklimaat en de veiligheid verbeteren. Sinds 2007 is niet het Rijk, maar zijn de decentrale overheden verantwoordelijk voor het fietsbeleid. Dat betekent dat onder meer de aanleg van paden en fietsvoorzieningen en de ontwikkeling van campagnes die fietsgebruik stimuleren uit de koker moeten komen van gemeenten en provincies.

Vooruitstrevende fietssnelweg
In het buitenland werkt men op dit moment aan innovaties. Gazelle volgt met grote belangstelling de ontwikkelingen in Berlijn, waar sprake is van de komst van fietssnelwegen. Het Duitse concept gaat nog wat verder dan de fietssnelweg zoals die in Nederland wordt aangelegd. Bruggen overspannen de bestaande weg, zodat fietsers niet meer hoeven te wachten voor verkeerslichten. Langs de fietsstrook bevinden zich sanitaire voorzieningen en laadstations om in het bijzonder e-bikers tegemoet te komen.De geplande fietssnelweg naar het centrum van Berlijn is een alternatief voor het uitbreiden van de autosnelweg en scoort op veel aspecten beter. Niet alleen is de aanleg goedkoper (4,5 miljoen euro), maar ook wordt het gebruik van de fiets gestimuleerd. Mensen zijn vitaler en staan sneller in hartje Berlijn, zeker als zij de e-bike gebruiken. Op dit moment rijden er in Duitsland 2,5 miljoen e-bikes rond.