Dieren,
16
augustus
2019
|
15:00
Europe/Amsterdam

E-bikers fietsen langer en bewegen net zoveel als mensen op een gewone fiets

Dacht je dat mensen met een e-bike ‘luier’ zijn dan mensen met een gewone fiets zonder trapondersteuning? Dan zit je ernaast! Degenen met een elektrische fiets rijden namelijk verder. Het fysieke voordeel daarvan is vergelijkbaar met het effect van ritten op de gewone fiets. Dat blijkt uit een studie onder ruim tienduizend inwoners van zeven grote Europese steden. Het werk is gepubliceerd in de Transportation Research Interdisciplinary Perspectives journal.

Voor de studie werden duizenden volwassenen uit Antwerpen, Barcelona, Londen, Örebro, Rome, Wenen en Zürich gevolgd. De onderzoekers letten met name op hun vervoerswijze en lichamelijke activiteit. Wat blijkt: mensen met een elektrische fiets leggen dagelijks gemiddeld 8 kilometer af, terwijl dat met een gewone fiets 5,3 kilometer is. Een significant verschil, aldus de auteurs van de studie. Daarbij blijkt dat de groep met een e-bike de fiets zonder motor niet heeft afgezworen. Deze fietsers rijden ook nog eens gemiddeld 2,5 kilometer per dag op een normale fiets.

De studie van het EU-project PASTA, met eerste auteur Alberto Castro (universiteit van Zürich), laat verder zien dat zowel fietsers als elektrische fietsers door de bank genomen een gezond BMI (23,8 en 24,8) hebben en dat mensen met een e-bike gemiddeld wat ouder zijn dan de groep die nog altijd zonder elektrische motor rondrijdt (48,1 en 41,4 jaar). De mensen met een e-bike hebben volgens de onderzoekers meer toegang tot een auto dan fietsers. Als er wordt gekeken naar geslacht, opleidingsniveau en inkomen, levert dat geen substantiële verschillen in de onderzoeksresultaten op.

Omarm de elektrische fiets

De auteurs van de studie zijn het erover eens: omarm de e-bike en benut het volle potentieel van deze fiets. “Deze studie ondersteunt de acceptatie of zelfs promotie van de elektrische fiets als gezonde en duurzame vervoersoptie. De conclusie is gebaseerd op gebruiksgedrag en de zelfbereidheid van mensen om erop over te stappen. Beleidsbepalers moeten zich ervan bewust zijn dat e-bikers langere afstanden afleggen dan fietsers. Elektrische fietsen kunnen gebruikt worden voor langere woon-werkritten.”Zij gaan verder in hun conclusie: “Om aan deze nieuwe vraag tegemoet te komen (of deze te bevorderen) en om conflicten met andere weggebruikers in stedelijke gebieden te voorkomen, zouden fietspaden moeten worden uitgebreid en aangepast om deze geschikt te maken voor hogere snelheden en om aan veiligheidsstandaarden te voldoen. De gezondheidsvoordelen van de fysieke activiteit bij het gebruik van e-bikes moeten in ogenschouw worden genomen bij het overwegen van subsidiëring van e-bikes. Zeker als de e-bikes de verplaatsingen per auto vervangen.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.