Dieren,
03
november
2016
|
11:17
Europe/Amsterdam

Schijn ’n lichtje op mij

In het donker fietsen zonder verlichting is altijd gevaarlijk, zo blijkt uit de cijfers. Slechts tien procent van alle fietskilometers wordt in het donker gemaakt, maar in die tijd vindt wel twintig procent van alle fietsongelukken plaats. Zestig procent van alle verkeersgewonden is fietser. In het winter tart je het noodlot als fietser zonder verlichting helemaal, zeker in buitengebieden waar toch al weinig licht is. In Denemarken werd een jaar lang een groep fietsers gevolgd om uit te vinden wat het belang van fietsverlichting nu eigenlijk is. De fietsverlichting van de mensen die meewerkten aan het onderzoek ging automatisch aan als ze op de fiets stapten, ook als dat overdag was. Uit het onderzoek bleek dat de groep met fietsverlichting, vooral tijdens de schemer, 33 procent minder ongevallen rapporteerde en 41 procent minder letselongevallen. Reden genoeg om je fietslichtjes standaard aan te zetten, maar toch rijdt in Nederland nog steeds bijna de helft van de jongeren op de fiets rond zonder licht, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO.

Hoe heurt het eigenlijk
Om fietsers te wijzen op het belang van goede fietsverlichting, voeren de ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond sinds begin oktober campagne. Er worden honderden scholen bezocht, waarin onder meer wordt gekeken of de verlichting van de fietsers van leerlingen wel werkt. Ook is de hulp van bekende vloggers ingeschakeld. De Fietsersbond juicht ook het uitdelen van boetes aan mensen die fietsen zonder verlichting toe, want dat werkt goed. Enig puntje van kritiek: er wordt wel erg vaak gecontroleerd op dezelfde plekken en tijdsstippen. Loop je tijdens een controle tegen de lamp, dan kost dat je 55 euro. Maar wat zijn de regels ook alweer? Op een rijtje: vóór een wit of geel licht, achter rood licht, de lampjes moeten aan je fiets of op je borst of rug zijn bevestigd (niet aan je arm of been), de lampjes moeten continu branden (niet knipperen), ze moeten goed zichtbaar zijn en recht vooruit of achteruit schijnen. Ook hoor je een rode achterreflector te hebben, pedalen met gele reflectoren en wit of geel reflecterende wielen. Zo kom je veilig en zonder boete thuis.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.