Dieren,
18
maart
2016
|
08:30
Europe/Amsterdam

Nijmeegse werknemers fietsen steeds vaker naar kantoor

  • Aandeel van de fiets in Nijmeegs woon-werkverkeer neemt toe naar 67 procent
  • Verantwoordelijk wethouder Harriët Tiemens ziet kansen voor verdere groei

Nijmegen verandert steeds meer in een fietsstad. Tussen 2005 en 2015 heeft de fiets ten koste van de auto fors terrein gewonnen in het woon-werkverkeer, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de gemeente. Het aandeel van de auto in het woon-werkverkeer is afgenomen van 34 procent naar 22 procent. Het fietsgebruik onder werknemers is juist gestegen van 54 naar 67 procent. Nijmegen telt ongeveer 38.000 inwoners die een baan hebben van 12 uur of meer en in eigen stad naar hun werkplek gaan.

“Ik ben heel erg trots op deze cijfers. Ze tonen aan dat ons beleid werkt”, zegt wethouder Harriët Tiemens (mobiliteit) van de gemeente Nijmegen. “We kiezen bewust voor duurzame mobiliteit. Alles is erop gericht om mensen die zo’n 7 kilometer van en naar het werk moeten overbruggen op de fiets te krijgen. Het aardige is: met de elektrische fiets wordt die afstand almaar groter. Daarmee is 15 kilometer tegenwoordig heel goed te berijden.”

Snel en comfortabel
De wethouder stelt dat het doel nog niet is bereikt. “Volgens onze cijfers is er nog een behoorlijke groep die op 7 of 8 kilometer van het werk woont en nog steeds de auto pakt. Er zit dus nog heel veel potentie. Maar de groep wordt wel steeds kleiner”, zegt ze. “Automobilisten worden steeds minder gefaciliteerd en de fietsers daarentegen steeds beter. We gaan ‘comfort verhogend’ te werk en dat slaat aan. Het maakt bijvoorbeeld verschil of je een fiets in een onoverdekte stalling plaatst of in een frisse, schone en droge ruimte met toezicht.”

De verantwoordelijk wethouder geeft zelf het goede voorbeeld en zegt bij de fiets te zweren. “De routering in Nijmegen is zodanig gemaakt dat het vervoer per fiets heel comfortabel en snel gaat. Mijn ervaring is dat je in de stad met de fiets sneller bent dan met de auto. Ik heb daarom geen auto meer. Ik woon heel dicht bij het centrum en heb om me heen 5 bushaltes op minder dan 100 meter. De auto zou alleen maar in de weg staan.”

Koninklijke Gazelle is blij met de positieve ontwikkeling in Nijmegen. “Of een stad onder meer economisch en toeristisch aantrekkelijk is, hangt voor een groot gedeelte af van de bereikbaarheid en toegankelijkheid. De fiets is daarin een cruciale factor. Het is goed dat steeds meer werknemers kiezen voor de fiets, of ze nou uit de stad of van buiten komen. Ook het transport van veel goederen zou prima per fiets kunnen. Goede infrastructuur is onmisbaar”, zegt woordvoerder Ferdi Ertekin van Koninklijke Gazelle.