Dieren,
22
juli
2015
|
11:12
Europe/Amsterdam

Koninklijke Gazelle is trots op architectuur van nieuw Innovation & Production Center

Duurzame architectuur als vliegwiel voor de Gazellefabriek

Samenvatting

Na een aantal jaren van grondige research formuleerde de directie van Koninklijke Gazelle de uitgangspunten voor de wijze waarop het bedrijf vanaf 2015 de productie van fietsen wilde organiseren. Uit deze studies, voor onder andere een complete nieuwbouw op een nieuwe locatie, is uiteindelijk gekozen voor het handhaven van de productie op de bestaande locatie.

  • Modernste, grootste fietsen productiefaciliteit ter wereld
  • Ontwerpopdracht: verenig verleden en toekomst
  • Duurzame architectuur als vliegwiel voor de Gazellefabriek.

 

Dieren, 7 juli 2015 - Na een aantal jaren van grondige research formuleerde de directie van Koninklijke Gazelle de uitgangspunten voor de wijze waarop het bedrijf vanaf 2015 de productie van fietsen wilde organiseren. Uit deze studies, voor onder andere een complete nieuwbouw op een nieuwe locatie, is uiteindelijk gekozen voor het handhaven van de productie op de bestaande locatie. Dat had tot gevolg dat de omvang van de bestaande bedrijfsbebouwing in Dieren moest worden aangepast om tot een optimale routing in en om de gebouwen te komen.

Samen met de specialisten van opdrachtgever Pon uit Leusden werd een aantal casestudies uitgewerkt, waarna Bronsvoort Blaak Architecten in 2013 de opdracht kreeg om het nieuwe Gazelle Innovation & Production Center te ontwerpen. Twee jaar later is nu het modernste fietsenfabriekscomplex ter wereld operationeel, op dezelfde plek waar in 1902 de postbeambte Willem Kölling en de smid Rudolfs Arentsen aan de rand van de spoorlijn hun eerste fabrieksgebouw in gebruik namen.

De fraai ontworpen verbouwing en nieuwbouw van Gazelle is het mooiste voorbeeld van een ultieme herbestemming: waar Gazelle meer dan 100 jaar geleden begon, is nu een productiefaciliteit ontstaan die bestaat uit gerenoveerde bedrijfshallen, een Rijksmonument, industrieel erfgoed en de fraai ontworpen nieuwbouw.

Daarbij was de architectuur de leidende discipline in een mega transitie van een productiefaciliteit. Architect Bronsvoort verwoordt zijn ontwerp:

Wij hebben een grote ervaring in het ontwerpen van bedrijfspanden, maar de Gazelle-opdracht was wel een heel speciale. Gebruikmaken van bestaande structuren, met respect voor het verleden en het erfgoed, maar ook met de intentie om de modernste fietsenfabriek ter wereld te realiseren. Met als bijkomende voorwaarde dat tijdens de verbouwing en de nieuwbouw het productieproces volledig doorgang moest vinden.
Architect Bronsvoort

Architectuur die je moet ervaren

De vormgeving van het productiecomplex is niet alleen mooi om te zien, maar ook om te horen, te ruiken en te voelen hoe Nederlands bekendste fietsenmakers meer dan 1.000 fietsen per dag produceren in de grootste en modernste fietsenfabriek ter wereld.
Architect Bronsvoort

En hij schetst het beeld van hypermoderne kettingbanen waaraan ontelbare fietsframes hun weg vinden in gerenoveerde loodsen en fraai vormgegeven nieuwe fabrieksruimtes waarin de kwaliteit van de werkplek van de Gazelle-medewerkers voorop staat. Werken in een fabriek waar je overgrootvader ook werkte en waar later je eigen kinderen ook graag willen werken, allemaal trotse Gazellemensen! Dat is waar duurzaam bouwen over gaat. Zo fungeert duurzame architectuur als vliegwiel voor de nieuwe Gazellefabriek.

De medewerkers van Gazelle, werkend aan de nieuwe montagebanen, hebben door het grote panoramaraam in de nieuwe straatgevel een mooi uitzicht op de buitenwereld, met daarbij onder andere de nieuwe testbaan.‘Licht en Lucht’ is dan ook het centrale thema in de fabrieksarchitectuur van Bronsvoort Blaak Architecten. Het fabrieksinterieur is een open wereld waar lange zicht-assen, heldere looplijnen en verrassende ontmoetingen van oude en nieuwe architectuur een inspirerende werkomgeving vormen. Een werkomgeving zonder drempels tussen ‘white and blue collar’ medewerkers.Zo hoort de wereld van een belangrijk voorbeeld van de Nederlandse maakindustrie, de Koninklijke Gazelle, er uit te zien!

De verbouwing en de nieuwbouw voorzien in een bedrijfsbebouwing van vloeroppervlak. Door een optimale routing in en om de gebouwen wordt de gewenste productiecapaciteit gerealiseerd op 70% van het oorspronkelijke oppervlak.

Naast het monumentale Gazelle hoofdgebouw, de magazijnen en de nieuwe lakkerij omvatte het oude fabriekscomplex een aantal bedrijfshallen, nissenhutten en tijdelijke loodsen die niet meer voldeden aan de eisen van deze tijd. Deze gebouwen met een oppervlakte van ruim 15.000 m2 zijn gesloopt. Het hart van de nieuwe fietsenfabriek is de nieuwe montagehal van Alle overige fabrieksruimtes/functies en de kantoren staan in verbinding met deze ruimte.

Gazelle stelde hoge eisen aan de kwaliteit van de werkplekken van haar medewerkers in de nieuwbouw. Een optimaal productieproces is gebaseerd op optimale werkomstandigheden. Bij de transformatie van het Gazellecomplex was nog een aantal andere factoren belangrijk voor de ontwerpopgave.

  • Tijdens de bouw moest de productie 100% blijven draaien.
  • Een belangrijk gedeelte van het complex heeft de wettelijke status van beschermd Rijksmonument.
  • Het bestaande gebouwencomplex is stedenbouwkundig verankerd in de omliggende bebouwing.
  • De gehele transformatie moest uitgevoerd worden binnen strakke financiële kaders.

Het gevelbeeld van Gazelle aan de Wilhelminaweg wordt anno 2015 bepaald door 3 tijdvakken van industriële architectuur:

  1. Het monumentale hoofdgebouw uit 1912 met de rijk versierde, classicistische, baksteengevel van architect Van Goor.
  2. De sobere, horizontaal gelijnde, baksteengevel van de Beltman vleugel uit de 30er jaren
  3. De witte nieuwe montagehal met een hoge plint van glas van Bronsvoort Blaak Architecten.

Ontwerpopdracht

Maak het verleden en de toekomst afleesbaar in een architectuur die past bij Gazelle, was de opdracht die Gazelle twee jaar geleden aan Bronsvoort Blaak Architecten gaf.

Vanuit architectonisch perspectief kan geconcludeerd worden dat wij hierin geslaagd zijn.
Architect Bronsvoort