Dieren,
20
oktober
2015
|
14:26
Europe/Amsterdam

Gazelle vergelijkt: hoe kiezen fietsers de gewenste e-bikemotor?

  • Gazelle werkt met de stille voorwielmotor van Panasonic en de krachtige middenmotoren van Bosch en Impulse

Dieren, 20 oktober 2015 – De e-bike is in 2015 opnieuw razend populair gebleken. De verkoopaantallen namen gedurende het seizoen wederom toe. Maar hoe kiezen fietsers nu de gewenste e-bikemotor? Bij een elektrische fiets is er keuze uit een achter, midden of voorwielmotor. Waarin zitten precies de verschillen? Mensen die zich voor het nieuwe fietsseizoen oriënteren, hebben ongetwijfeld baat bij wat keuzehulp. Koninklijke Gazelle helpt daarom een handje. 

Voorwielmotor
Veel mensen kiezen voor een e-bike met voorwielmotor, omdat deze toepassing het meest lijkt op een gewone fiets en men dit doorgaans mooi vindt. Deze variant geeft de bestuurder van de fiets een ‘duwtje’ in de rug. Andere voordelen: de motor is over het algemeen stiller dan een middenmotor, geeft een subtiele trapondersteuning en is over het algemeen goedkoper in aanschaf. Een aandachtspunt: een fiets met voorwielmotor kan iets zwaarder sturen, omdat er meer gewicht in het voorwiel zit. De Orange C7+ HF - de meest verkochte e-bike van Nederland - en de nieuwe Miss Grace HF - de trendy lifestylefiets – zijn voorzien van de uiterst robuuste en stille voorwielmotor van Panasonic.

Middenmotor
Ondersteuning in het midden zorgt voor een laag zwaartepunt en een directe krachtoverbrenging. Middenmotoren werken op basis van een krachtsensor, dat wil zeggen dat het systeem meet hoeveel kracht op de pedalen wordt gezet en versterkt dit. Dit levert een zo natuurlijk mogelijke rijbeleving op. Gazelle werkt met middenmotoren van Bosch (onder andere op de Orange C330 HM, voorzien van de NuVinci n330 manual versnelingsnaaf. Daarnaast heeft Gazelle fietsen met de sterke Impulse motor (onder andere op de Orange C7 HM). Dit systeem heeft een shiftsensor, waarbij de motor even stopt als de fietser schakelt. Mensen kunnen daarbij doortrappen, ook op het schakelmoment. Dat voorkomt slijtage en zorgt dat er bij het berijden van heuvels geen momentum verloren gaat omdat de fietser moet stoppen met trappen.

Achterwielmotor
Bij de achterwielmotor zit de aandrijving in het achterwiel. Ook dit systeem heeft specifieke rij-eigenschappen. De e-bike met achterwielmotor geeft de fietser het gevoel dat hij een zetje in de rug krijgt. Iedere fietser zal voor zichzelf moeten bepalen wat hij of zij het prettigst vindt. Maak daarom altijd een proefrit. Nadelen zijn er ook bij een achterwielmotor. Zo is de fiets aan de achterzijde zwaarder en valt hij lastiger te verplaatsen. Daarnaast is er een beperking: het is niet mogelijk met naafversnellingen en een gesloten kettingkast te werken. Mensen zijn gebonden aan een derailleurversnelling. Tot slot is het moeilijk om het achterwiel vrij te maken bij het wisselen van een band. Gazelle heeft geen e-bikes met achterwielmotoren in het assortiment.